Reklam kan fungera på många olika sätt. Ett bageri hänger upp en kringla ovanför dörren. De flesta förstår därmed vad butiken är för slag. Reklam i dess allra enklaste form är dock mun-mot-mun metoden och det var den allra första formen av marknadsföring. Det är fortfarande en effektiv metod för vissa varor och tjänster.
När man kunde annonsera i tidningar medförde detta en rejäl skjuts för reklam och marknadsföring. Men även om tidningar utgavs redan på 1500-talet kom inte de reguljära dagstidningar och veckopress förrän en bit in på 1700-talet. Reklamblad som delades ut till allmänheten blev en succé.
En viss John Fröberg i Finspång, som är beläget i norra Östergötland, blev svensk pionjär inom postorderbranschen redan på 1880-talet. Han var ett bodbiträde som utvecklade en tysk idé, och trots att Fröberg hade sju kilometer till postkontor och järnvägsstation kunde han stadigt utvidga sin verksamhet. Allt genom att använda reklam och rätt marknadsföring.
Steget efter tidningsannonser och postorderförsäljning blev dock långt. Det dröjde ända tills radiosändningar blev friare, och den reklamfinansierade tv-kanalen tv4 startade 1990, som det blev en boom inom den svenska reklambranschen. Därefter följde fler satellitkanaler och internet kom igång på allvar. Nu har marknadsförare både många och stora möjligheter att göra reklam för varor och tjänster.
Sen casinoverksamheten fick fart online i början av 2000-talet har de främst utnyttjat internet och satellitkanaler för att marknadsföra spelen. Tv-reklam och exponering på olika sajter dominerar nätcasinonas reklamvägar, dock förekommer det att reklamblad delas ut till hushåll.
Vad internet beträffar sker marknadsföringen främst via sajter som listar och recenserar nätcasinon. Mängden av sådana sajter är svår att överblicka, men man kan lätt konstatera att de är näst intill oändliga. En sökning på Google med sökorden "lista casino" ger mer än 20 miljoner träffar. Mellan sajterna kan dock informationen om olika onlinecasinon skilja rejält. Vissa är ytterst detaljerade i vad de förmedlar, och hos andra måste man klicka vidare för att få mer information.
I första hand är det vilken bonus som är möjlig att erhålla och mängden free spins som erbjuds. Givetvis är detta en viktig och grundläggande reklam som direkt tilltalar den potentielle kunden. Vilket utbud casinot har är även det essentiellt men om spelen är många, eller ett fåtal, är inte avgörande i sig.
Omdömen beträffande nätcasinonas utformning, användarvänlighet och inriktning läggs stor vikt vid. Exempelvis marknadsförs Casumo Casino som en rolig sajt som förintar tråkighet, Mr Green är det gröna casinot som satsar på ansvarsfullt spelande – grönt spel, och Casinostugan är spelen för dem som vill ha lugn och ro när det spelas.
Ytterligare en aspekt som trummas för är vilka som är spelleverantörer. Att ett casino har spel från de stora i branschen är ett plus, till exempel från svenska NetEnt, Microgaming och Yggdrasil bara för att nämna några.
Svensk Casino Listan ställer upp en otrolig mängd casinon i tabellform. På detta vis kan man ge en översiktlig information om cirka 150 nätcasinon. Förutom casinots namn skyltar en svensk flagga för de som har svenska som språkval, det tas upp om bonus, gratis pengar, spelleverantör samt en klickbar recension, vilken kommer upp i ny flik, samt en rating. Lite oklart är det dock hur denna rating räknas fram.
Casinobonus Listan trycker, som namnet indikerar, hårt på bonuserbjudanden och ger dessutom ett kort omdöme. Även de har klickbar vidarebefordring till utförliga recensioner om cirka 30 kasinon.
Nätcasino ger en mer grundlig information i sin första presentation, och en klickbar utförlig recension för cirka 20 casinon. Ytterligare 20 tas upp men med något mindre utrymme på sajten.